Pepijn van der Gulden, journalist. Meer info

Politicoloog en socioloog, werkt bij Quest. Dat blad vol weetjes.

Denkt, draalt, dwaalt, zo nu en dan ook in tekstvorm – serieus of licht.
Dit is mijn archief. (vroeger was alles beter, maar ik niet)

Mail meStalk me


Nieuws, columns, analyses, gebbetjes

Inhoudsopgave

Navigeer met pijltjestoetsen


Dit stuk is geplaatst op
23/07/2014 om 11:44

Delen delen delen!

Volkskrant-logo
woensdag 23 juli 2014

Tech Belgische Media

Eén inlog in België

Lange zoektochten naar het juiste wachtwoord zijn binnenkort niet meer nodig bij de Belgische media. Ze komen dit najaar met het gezamenlijke inlogsysteem Media ID. Daardoor hoeven gebruikers nog maar één gebruikersnaam en wachtwoord aan te maken waarmee ze op de websites van alle grote kranten, tijdschriften en televisiezenders kunnen inloggen. Het doen van betalingen wordt ook gemakkelijker.

Media ID moet inloggen voor gebruikers gemakkelijker en veiliger maken. De deelnemende mediabedrijven krijgen op hun beurt beschikking over het geslacht, de leeftijd en het adres van hun gebruikers. Daardoor kunnen zij de inhoud van websites meer personaliseren, stelt Tom Evens van de Universiteit Gent, die meedacht over het systeem. 'Het is voor uitgevers belangrijk te weten wie de lezer is. Daarmee kan de gebruiker eigen reclame en content voorgeschoteld krijgen.' Diensten als Spotify boeken veel succes door aanbevelingen af te stemmen op de smaak van gebruikers.

Ook het instellen van een betaalmuur wordt gemakkelijker. Media ID beheert de betaalgegevens van gebruikers, die daarmee op alle aangesloten mediasites kunnen betalen. Daarbij kunnen ook kleine bedragen worden afgerekend, zodat bijvoorbeeld per artikel kan worden betaald.

Evens ziet de betaalmogelijkheid als belangrijke drijfveer van het inlogsysteem. 'Te veel content wordt op dit moment gratis weggegeven. Mediabedrijven willen meer digitale inkomsten genereren door geld te vragen.' Hij voorziet een moeilijke overgang van gratis naar betaalde inhoud. Gebruikers zullen moeten betalen voor artikelen en video's die eerst kosteloos beschikbaar waren. Met een betaalmuur riskeren uitgevers hun bezoekers weg te jagen.

Volgens Patrick Lacroix van Media ID is het doel niet om meer inhoud betaald te maken. Hij wijst op de deelname van de Belgische publieke omroep, die al zijn nieuws kosteloos aanbiedt. Johan Mortelmans van De Standaard bevestigt dat de krant zijn prijzenbeleid onaangepast laat. 'Ik denk niet dat de uitgevers hun betaalde-contentstrategie vanwege Media ID aanpassen.'

Het inlogsysteem is een initiatief van de gezamenlijke Belgische media. Het vormt een grote stap voor de bedrijven, die hun gebruikersgegevens gewoonlijk niet delen. Volgens Lacroix is het gelukt een circle of trust te creëren. 'De mediabedrijven beconcurreren elkaar nog steeds bikkelhard, maar hebben elkaar hier gevonden.'

Media ID kent gelijkenissen met het Nederlandse Blendle, dat artikelen van de geschreven media tegen betaling aanbiedt, maar Lacroix benadrukt de verschillen. 'Ons systeem faciliteert de media, die via hun eigen websites hun inhoud blijven aanbieden. Blendle brengt alles op één plek samen. We bieden een soort iTunes-model.' Gebruikers kunnen zelf een selectie maken uit het media-aanbod.

De Belgische uitgevers willen Media ID na de zomerperiode gecoördineerd invoeren. Gebruikers kunnen zich gratis registreren. In eerste instantie wordt het naast bestaande inlogmogelijkheden aangeboden, maar mediabedrijven kunnen ook volledig overstappen op Media ID.

Onderzoeker Evens twijfelt nog of de deelnemers echt volledig op Media ID in zullen zetten. 'Ze moeten de gratis content beperken en registratie verplichten.' Mogelijk krabbelen ze gedeeltelijk terug, omdat ze hun waardevolle gebruikersgegevens toch niet willen delen. 'Zolang ze gebruikers de keuze geven om Media ID niet te gebruiken, gaat het niet werken.'

In Luxemburg wordt het nieuwe systeem ook ingevoerd en andere landen hebben tevens interesse getoond. In het najaar gaat Lacroix in gesprek met Nederlandse instellingen over een mogelijke Nederlandse toepassing. 'Maar eerst moet het zich in België bewijzen.'

Voortaan hebben Belgen overal één wachtwoord en één gebruikersnaam voor nodig.




Gefeliciteerd, u bent de eerste die deze site heeft uitgelezen! U wint een geheel verzorgde midweek Vlieland. Mail mij met als onderwerp 'Ik heb tijd over' om uw prijs te innen. (enkel geldig als u niet stiekem stukjes hebt overgeslagen!)