Pepijn van der Gulden, journalist. Meer info

Politicoloog en socioloog, werkt bij Quest. Dat blad vol weetjes.

Denkt, draalt, dwaalt, zo nu en dan ook in tekstvorm – serieus of licht.
Dit is mijn archief. (vroeger was alles beter, maar ik niet)

Mail meStalk me


Nieuws, columns, analyses, gebbetjes

Inhoudsopgave

Navigeer met pijltjestoetsen


Dit stuk is geplaatst op
4/06/2015 om 11:45

Delen delen delen!

Zesjescultuur

Sinds enige tijd staat bij de lokale Dirk van den Broek een groot bord opgesteld. Op basis van een landelijk klantenonderzoek, zo meldt het, heeft de winkel een cijfer gekregen. Landelijk onderzoek, bij mij om de hoek. Blijkbaar zijn uit het hele land dak-, thuis- en kanslozen opgepikt om hier een boodschapje te wagen.

Gelukkig heeft het wat opgeleverd. In rode letters staat de uitslag genoteerd. Het landelijk panel was net zo zuinig als de gemiddelde Dirkshopper en gaf een 6,2.

Lijkt bepaald geen aanbeveling. Net voldoende. En toch prijkt dat bord al weken trots achter de kassa. Fier op de zesjescultuur. Een echte kruideniersmentaliteit.

Maar het wordt nog zotter. Dirk heeft uitgezocht waarom de winkel niet hoger scoorde. Dat leverde weinig verrassends op. De rijen bij de kassa zijn te lang, zo bleek, en, nu komt het, de Dirk mist uitstraling, oordeelde het kundig panel.

Wat een farce, denk je dan. Gootsteenontstopper beoordeel je toch ook niet op geur, en een VVD’er niet op zijn integriteit? Bij een goedkope grootgrutter is gebrek aan uitstraling integraal onderdeel van het concept. Dirk van den Broek met sfeervolle inrichting en prettige lichtinval zou niet Dirk maar Dirck-Willem van den Broeckinga tot Zuidlaren heten.

Dirk is als een gewone, dikkige jongen in slobbertrui die snoep naar school meeneemt om wat geld te verdienen, die voor hij het weet de halve zak heeft uitgedeeld. En omdat hij niet zo goed kan rekenen, verkoopt hij de rest van de snoep onder de prijs. Een gewone goedzak, dat is Dirk. En daar hoort geen uitstraling bij. Beseft de supermarktketen dat dan niet?

Waarschijnlijk ligt het anders en snapt Dirk al te goed hoe het werkt. Dat imago is volledig uitgedacht.

Ongetwijfeld hebben jachtige marketingjongens in driedelig pak met leaseauto het concept Dirk in een glazen pand langs de snelweg bedacht, keuvelend over aantrekkelijke marktsegmenten, opportunities pakken en de juiste prijsbeleving creëren.

En dat werkt. Dirk oogt gewoon en goedkoop. Dirk is perfecte middelmaat. Dirk mag geen achten of negens halen. Dirk hoort net voldoende te zijn. Dirk is helemaal 6,2.




Gefeliciteerd, u bent de eerste die deze site heeft uitgelezen! U wint een geheel verzorgde midweek Vlieland. Mail mij met als onderwerp 'Ik heb tijd over' om uw prijs te innen. (enkel geldig als u niet stiekem stukjes hebt overgeslagen!)