Pepijn van der Gulden, journalist. Meer info

Politicoloog en socioloog, werkt bij Quest. Dat blad vol weetjes.

Denkt, draalt, dwaalt, zo nu en dan ook in tekstvorm – serieus of licht.
Dit is mijn archief. (vroeger was alles beter, maar ik niet)

Mail meStalk me


Nieuws, columns, analyses, gebbetjes

Inhoudsopgave

Navigeer met pijltjestoetsen


Dit stuk is geplaatst op
13/01/2015 om 8:12

Delen delen delen!

Volkskrant-logo
dinsdag 13 januari 2015

Schuldgevoel effectiever dan portemonnee

Van onze verslaggever
Pepijn van der Gulden

Door gezinnen te wijzen op de gezondheidseffecten van hun energiegebruik zetten ze de kachel sneller een graadje lager dan met financieel voordeel in het vooruitzicht. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in PNAS.

Consumenten zouden normaliter geen rekening houden met de sociale kosten van hun energieverbruik, terwijl dit indirect ziekten als kinderastma en kanker bevordert.

De onderzoekers volgden gedurende 8 maanden het energieverbruik van 118 gezinnen in Los Angeles. Wekelijks kregen de gezinnen te horen hoe ze scoorden in vergelijking met de buurt. Een deel hoorde hoeveel geld ze konden besparen, anderen hoeveel de uitstoot omlaag kon.

De financiƫle drijfveer had geen effect. Waarschijnlijk is de winst te beperkt, denken de onderzoekers, met zo'n 6 dollar (5 euro) per maand. De van gezondheidseffecten bewust gemaakte groep minderde juist wel, met gemiddeld 8 procent. Daarbij verbruikten gezinnen met kinderen zelfs 19 procent minder energie.

Die uitkomst kan Wokje Abrahamse wel verklaren. De Friezin onderzoekt aan de universiteit van Wellington hoe duurzaamheid kan worden bevorderd. 'Het benadrukken van de veroorzaakte vervuiling lijkt concreet te maken wat de effecten op anderen zijn. Dat is vooral relevant omdat in Los Angeles luchtvervuiling een groot probleem is.'

Vergelijken

Ook energieverbruik vergelijken met buurtgenoten is vaak effectief, zegt Abrahamse. 'Huishoudens die te horen krijgen dat ze bovengemiddeld verbruiken gaan vaak besparen.' Sommige Amerikaanse energiebedrijven vermelden op de energierekening hoeveel gezinnen bespaard hebben ten opzichte van huishoudens in vergelijkbare situaties. Gezinnen die het goed doen, krijgen een smiley face op de rekening. Al is vergelijken niet altijd effectief, stelt Abrahamse. 'Huishoudens die beneden het gemiddelde zitten, blijken juist meer energie te gaan gebruiken als ze dat te horen krijgen.'

De kennis is waarschijnlijk ook toepasbaar in Nederland, denkt Daphne Geelen, die aan de TU Delft promoveerde op manieren om stroomgebruik te reduceren. 'Nederlanders zijn weinig met hun verbruik bezig, daardoor leidt informeren vaak tot zuiniger energiegebruik.'

Om de motivatie te bevorderen liet Geelen Rotterdamse studentenhuizen een maand lang tegen elkaar strijden om zo min mogelijk energie te verbruiken. Het winnende huis bespaarde liefst 45 procent. Geelen: 'Maar de interesse zakt vaak weg. Daardoor is onbekend of dit soort oplossingen ook op de lange termijn werkt.'




Gefeliciteerd, u bent de eerste die deze site heeft uitgelezen! U wint een geheel verzorgde midweek Vlieland. Mail mij met als onderwerp 'Ik heb tijd over' om uw prijs te innen. (enkel geldig als u niet stiekem stukjes hebt overgeslagen!)